klubíčku k chladnějšímu proudu a zase zpět do teplé části vody. Tento proces se několikrát opakuje, nejprve zády napřed, poté nožičkami a opět zády, pak dítě rovnou z chladné vody vyndáme z vany. Při otužování se dítěti posiluje srdce, zrychlí se krevní oběh, což vede k větší celkové odolnosti organismu. Otužováním pak zakončujeme každou následující lekci. lekce Nejprve zopakujeme úchopy, které jsou již dítěti velmi známe, necháváme jej delší dobu v poloze na bříšku, kde se mu velmi líbí a hraje si s hračkami, většinou Želivského jsou to gumové míčky, které se snaží chytit.V této poloze pokračujeme s nácvikem abecedy potápění a to konkrétně prvek D, kterým je polévání z kelímku. Pokud to dítě zvládá, což se projeví tím, že se nelekne, ale naopak proud vody na obličej očekává a při plavání kojenců Želivského zaslechnutí signálu přivírá oči, které signalizují zadržení dechu při přelití vodou. Může tedy následovat prvek E, potápění s kelímkem. Provádíme tak, že po vyslovení signálu začneme hlavičku dítěte pozvolna polévat a zhruba v polovině dítě lehce a plynule Olšany potopíme. Hned po vynoření ho pochválíme za správné provedení a okamžitě převedeme pozornost k hračkám. Může se stát, že se dítěti ponoření nevydaří a trochu se zakucká. Pak volíme odpočinkovou polohu v klubíčku a snažíme se plaváčka uklidnit. Pak je nutné potopení znovu opakovat, aby nebyla lekce zakončena nepříjemným zážitkem. Vše zakončujeme opět otužením miminka. lekce Přibližně v této lekci a plavání kojenců Želivského
v lekcích následujících pomalu přecházíme na úchopy kolem hrudníčku dítěte a odstraňujeme klubíčko, to používáme pouze jako Želivského kojenecké plavecké odpočinkovou polohu. Při držení kolem hrudníku jsou prsty naší ruky roztažené po zádech dítěte a palce drží tělo přibližně pod prsními bradavkami. V žádném případě nesmějí palce směřovat vzhůru a tlačit tak do ramenního kloubu dítěte. V tomto držení může dítěte splývat na zádech. Zpočátku se lehce brání, protože necítí oporu pod temenem hlavy, ale po chvilce se krásně uvolní a často