samostatně mění polohu těla ze stoje do dřepu, kleku, sedu a lehu. Dobrým ukazatelem pohybové úrovně dítěte je třeba předklon, podlézání, přelézání nízkých překážek, dovednost hodit míč nebo do něj kopnout. Základem k rozvíjení pohybů jsou spontánní plavání kojenců Karlín pohyby, které dítě koná se silným emocionálním nasazením. Můžeme využít běh do kolečka, chůzi do kopečka, tahání hraček za sebou. Tříleté dítě zvládá chůzi terénem, dokáže vyrovnat přiměřené tempo kroku i potlesku s udávaným tempem odpovídající hudby. Děti ve věku od dvou do tří let velmi jednoduše zvládají základy akrobatických prvků s dopomocí dospělého člověka. V páru cvičí stoj na rukou Křižíkova i na hlavě s odlehčováním v bocích, osvojí si výstup na ramena dospělého nebo bez jakékoliv obavy přijímají různé druhy kolébání a houpání Berdychová, OBECNÉ ZÁSADY PRO CVIČENÍ DĚTÍ V raném věku je pohyb nejdůležitějším prostředkem pro rozvoj celé osobnosti. Napomáhá podporovat správný růst a vývoj dítěte za pomocí správných podnětů. Pohyb je prostředkem pro získávání nových zkušeností Invalidovna a uvědomování si svých možností. Pohyb v nás vyvolává kladné emoce, je strůjcem dobré nálady a svěžesti, zdrojem smíchu, pohody a Karlínem kojenecké plavání uspokojení. Dítě se naučí vnímat své tělo a zdokonalovat své přirozené pohyby, které se stávají záměrnými. Proto je nutné cílevědomě, soustavně a systematicky podporovat řízená tělesná cvičení, která vychází s dětské spontánní pohyblivosti Poláková,
Pravidelné a správně provedené cvičení zahrnuje správné držení těla a správný chod našich orgánů a funkcí, zvyšuje se tělesná zdatnost, adaptace a odolnost dětského organismu vůči zátěži a správně dávkovaný pohyb má vůbec příznivý vliv na celkový tělesný Florenc rozvoj. Ale nejen to, pohyb příznivě působí i na morální rozvoj dítěte, jako jsou samostatnost, odvaha, vytrvalost, zodpovědnost nebo plavme kojencích Karlínu disciplína Od narození procházíme jednotlivými stadii vývoje a vhodné podněty k pohybovému vývoji, které odpovídají věku možnosti dítěte nepodněcují, ale ani vývoj nepředbíhají, připravují předpoklady zvládat stále složitější a náročnější dovednosti Dvořáková, Cvičení musí odpovídat vývojové fázi, ve které se dítě právě nachází. Nejen literatura, ale i naše zkušenosti doporučují předkládat cvičení formou hry. Hra je účinnou a přirozenou činností v dětském věku. Okolo druhého roku se tato přirozená