pozitivní vliv na dítě, ale neuvádějí metodiku výzkumu ani způsob statistického vyhodnocení. Závěr Cílem diplomové práce bylo zjistit významnost pohybové aktivity, konkrétně plavání, na harmonický rozvoj dítěte. I přes to, že byla použita v experimentální části kojenecké plavecké Praze 13 projektu metodika plavání kojenců, kterou popisuje literatura, nevykazují děti v experimentální skupině výrazné zlepšení v motorice oproti členům skupiny kontrolní. Hypotéza H se tedy nepotvrdila. Z osobní zkušenosti, kterou jsem získala při několikaleté práci s nejmenšími Praze 13 plavou s kojencem dětmi, jsem přesvědčena o tom, že plavání kojenců výrazně ovlivňuje jejich život. Přesto, že jsme v této diplomové práci zjistili, Praha 13 že pozitivní vliv není výrazný, vnímáme plavání s nejmenšími dětmi jako vhodný doplněk jejich sportovního života. Praxe mi ukázala, že děti, které plavou už od útlého věku, jsou psychicky odolnější, komunikativnější, zvyklé na své vrstevníky, velmi brzo si osvojí základní plavecké dovednosti, které jistě uplatní ve vyšším věku při výuce klasického plavání. Návštěva kurzů plavání s nejmenšími dětmi v neposlední řadě učí dítě sportovním návykům a respektování ostatních členů skupiny. Výrazně se také upevňuje Lužiny vztah nejen mezi rodiči a dětmi, ale i mezi lektorkou a dítětem. Pro mě osobně je největší odměnou kromě pokroků, které děti vykazují, šťastný a spokojený úsměv plaváčka. Integrující působení všech faktorů způsobuje celosvětově změny životního stylu a se
zhoršujícím se životním prostředím dochází ke snížení fyzické zdatnosti a otužilosti lidí, rychleji se opotřebuje nervový systém a zvyšuje se výskyt civilizačních chorob. Abychom tomuto předcházeli, můžeme dítěti pomáhat již od narození. Ke správnému psychomotorickému vývoji můžeme přispět správnou manipulací s dítětem, rovnoměrným zaměstnáním celého pohybového aparátu a respektováním všech vývojových schopností a dovedností dítěte. V mé bakalářské práci bych se chtěla věnovat aktivitám, jež podporují správný psychomotorický vývoj dítěte. V současnosti můžeme přirozenou a šetrnou cestou povzbuzovat dítě k tomu, aby mělo Luka rádo pohyb a samo se aktivně pohybovalo. Abychom dítěti neublížili, je nezbytné mít povědomí o vývojových etapách, kterými prochází. Na začátku práce se tedy budu věnovat psychomotorickému vývoji v jednotlivých měsících až do prvního roku, kdy končí kojenecké období. Butovice Bude popsán fyziologický novorozence a kojenec a dále jejich fyzický, psychický a společenský vývoj. V druhé polovině teoretické části rozeberu jednotlivé aktivity, které rodiče v současné době nejvíce vyhledávají. Největší část bude věnována kojeneckému plavání,