vydává zvuky, prohlíží si prsty a hraje si s nimi. Leží li na břiše, umí zvednout hlavu nad podložku. V sedu udrží hlavičku a uchopí Bílá Hora předmět podaný do ruky. Šest měsíců Pokud je dítě osloveno, dopovídá hláskami, raduje se z pozornosti ostatních, uchopuje předměty a předává si je z ruky do ruky. Přitáhne se do sedu a dokáže sedět s oporou. Obrací se na záda a ze zad na bříško. V poloze na bříšku se Petřiny vzepře na napjatých pažích, přičemž hrudník a část bříška jsou nad podložkou. Drží si nožky rukama, strká si palec od nohy do úst. Začíná rozlišovat oblíbená a neoblíbená jídla. Devět měsíců Tvoří řetězec slabik, říká máma, táta, umí paci paci. Začíná projevovat obavu z cizích lidí, zkoumá předměty rukama, ústy a očima, samostatně sedí, plazí se začíná lézt. Při plazení se dítě pohybuje kupředu opřeno o lokty, nohy zůstávají volně natažené. Při lezení se již opírá dlaněmi s prsty nataženými, nohy i ruce jsou střídavě zatěžovány a nakročená nožka má lehce pokrčenou plosku. S pomocí se přitáhne do stoje. Jeden rok Dítě většinou již říká plaváním kojencům Liboci několik slov. Stojí s oporou, samostatně se přitahuje do stoje. Chodí do strany a drží se přitom nábytku. Pomáhá při oblékání. To, že plavat kojenec Liboci kromě opatrných krůčků stále leze, a to často velkou rychlostí, není vůbec na závadu Gregora, Batole Batolecí období je charakteristické vytvářením velkého množství životně důležitých pohybových vazeb, např. bezdotyková lokomoce. Většinu doby, kdy dítě nespí nebo
nejí, tráví v dynamické pohybové aktivitě. Pohybovou aktivitu v tomto věku vyvolá myšlenkový pochod dítěte, stimulace dospělým nebo plavání kojenců Liboc dalšími dětmi, všechny tyto impulzy by měly být součástí denního režimu batolete. Pohybová aktivita znamená prostředek k uspokojení zvídavosti. Snaha po poznání vede často k vyhledávání rizikových činností a naopak ke strachu z nepoznaného. Cílená pohybová aktivita, vyvolaná prostřednictvím her, je prostředkem pro získávání zkušeností, pro učení a poznávání. Pohybové projevy jsou jedním z významných indikátorů pro diagnostiku mentálního vývoje dítěte Miklánková, měsíců Postupně začíná dobře chodit, zvedne předmět ze země a neupadne. Postaví na sebe dvě pak i tři kostky. Zná několik slov a umí napodobit některá zvířata. měsíců Chodí po schodech, nejprve s přidržováním. Spojuje slova do jednoduchých vět. Napodobuje různé činnosti. Hraje si s dětmi, ale neumí se zapojit do kolektivní Liboc plavme kojencích hry. roku Chodí po schodech bez držení. Umí si rozepnout a zapnout knoflíky. Pojmenuje osoby a věci. Umí jíst lžící. roky Dokáže chvíli Vypich stát na jedné noze. Pokouší se zašněrovat si boty. Zvládá opakovat krátký příběh a napodobuje při hře postavy ze svého okolí. těhotenská cvičením v Praze 6 Liboci