zhoupneme pod vodní hladinu, přičemž je neustále držíme. Zpočátku potápíme pouze po špičku nosu, abychom dítě nepolekali. Postupně hloubku i dobu ponoru zvětšujeme. prvek E dítě ponoříme již bez polévání, ovšem stále po vyslovení signálu. Vynechání polití z Blatiny kelímku může dítě rozrušit, proto poustupujeme velmi pomalu a opatrně. Hloubku i dobu ponoru zvětšujeme postupně obr. Obr. Zhruba v desáté lekci zvládají děti potopení v širokém úchopu prvek F po vyslovení signálu dítě ponoříme a klesneme svou rukou na krátkou chvíli ke Luka dnu, aby se tělíčko dítěte samo vznášelo, poté opět dítě uchopíme a vynoříme. prvek G po signálu dítě upustíme do vody za hračkou, plavání kojenců Chrášťany na kterou jsme je předem lákali, poté dítě vytáhneme a pokračujeme ve splývání na bříšku za hračkou. prvek H pokračování prvku G, kde se dítě na hračku pouze dívalo, nyní mu po potopení ponoříme hračku pod vodu, aby si na ni mohlo sáhnout. prvek I nácvik potápění po skoku. Skoky nacvičujeme od nejjednodušších po složitější, jak je uvedeno výše v kapitole Skoky. Dítě posadíme na schod či okraj bazénu, uchopíme kolem hrudníčku a po signálu přeneseme do vody a mírně potopíme. Pohyb postupně zrychlujeme, až se z něj stane skok. prvek J jedná se o druhou fázi potopení po skoku. Dítě posadíme na okraj bazénu, uchopíme za ruce, nohy mu položíme na madlo, což jej nutí se odrazit, takže do vody skáče téměř samo. Dáváme pozor, aby se dítě nedostalo do visu za ruce. prvek K samostatný skok dítěte. plavání kojenců Chrášťany
Nacvičujeme až po dokonalém zvládnutí předchozího prvku. Zpočátku dítě skáče ze sedu, později ze stoje. Stále používáme signál. Necháme dítě skočit do vody a vzápětí jej vytáhneme. Dobu ponoru postupně prodlužujeme, až se dítěti daří vyplavat na hladinu samostatně. prvek L po zvládnutí samostatného skoku lákáme děti ke skoku za hračkou, kterou současně ponoříme pod hladinu, kde jim ji Praha 17 podáme. prvek M spontánní radostný pohyb pod vodou je vrcholem potápění v raném dětství. Děti se na sebe usmívají, mávají si, schovávají se, plavou do kruhu, loví různé předměty atd. obr. Obr. Vrcholem potápění je spontánní radostný pohyb pod vodou otužování Otužování probíhá přirozeně již od narození. Samotným porodem se dítě dostává z teplého a stálého prostředí do chladnějšího a Lužiny méně stálého, na které si musí zvyknout. Na přirozené otužování navazujeme otužováním cíleným, to znamená, dítě přiměřeně oblékáme, dopřáváme dostatek čerstvého vzduchu, provádíme vzduchové a vodní koupele. Cílem otužování je záměrné zlepšení obranyschopnosti organismu. Otužujeme vždy jen zdravé dítě. Otužování novorozence Novorozenec je termolabilní, to znamená, že se nedokáže